I. Via het Internet verzuimportaal van SMvH (www.smvh.nl)
Om ziekmeldingen zo eenvoudig mogelijk in te voeren, kunnen bedrijven medewerkers ziek en hersteld melden via het internet. Tevens is het mogelijk om de voortgang te monitoren van de geplande of reeds uitgevoerde verrichtingen. Dagelijks kunnen
verzuimanalyses, bijvoorbeeld ten behoeve van een eventuele verzuimverzekeraar uitgedraaid worden. Inloggen gebeurt met de gegeven gebruikersnaam en wachtwoord.
II. Electronic Data Interchange (EDI)
Met EDI kan het personeelsinformatiesysteem van uw organisatie gekoppeld worden aan het systeem van SMvH. Zo kunnen meldingen na invoeren in het eigen personeelsinformatie systeem snel en gemakkelijk uitgewisseld worden. Deze mogelijkheid is
uitsluitend zinvol voor bedrijven met >500 werknemers.
III. Via de mail.
Via de website kan indien het verzuimportaal niet beschikbaar mocht zijn een ziek/hersteld meldingsformulier ingevuld en verstuurd worden. (ziekmelding@smvh.nl)
( Ziekmelding) Vangnetgevallen melden aan het UWV
SMvH bedrijfsartsen signaleert, voor zover bij haar bekend en altijd achteraf, aan de werkgever de vangnetgevallen. Dit zijn de verzuimgevallen waarvoor de werkgever van het UWV ziekengeld terug krijgt. De werkgever dient de vangnetgevallen
vervolgens zelf aan het UWV te melden. Bij vangnetgevallen gaat het onder meer om:
• ziekte door zwangerschap
• ziekte door orgaandonatie
• ziekte in de eerste 5 jaar na het in dienst nemen van een medewerker met een arbeidsgehandicapten status.
SMvH bedrijfsartsen kan de 13e weeks ziekmelding aan het UWV versturen. Dit geldt ook voor de hersteldmelding aan het UWV.
Bij voorkeur is er in een vroeg stadium na ontvangst van de ziekmelding telefonisch overleg tussen de leidinggevende en de bedrijfsarts. Doel hiervan is afstemming van vervolg beleid. Met deze werkwijze wordt de kans op langdurig verzuim verkleind.
Daarnaast is het terugdringen van het kortdurende en frequente verzuim bij deze werkwijze gebaat en wordt de lijnmanager in een vroeg stadium actief betrokken bij het reïntegratieproces van de arbeidsongeschikte werknemer.
SMvH bedrijfsartsen koppelt het consult met een medewerker altijd schriftelijk/mail of telefonisch terug aan de werkgever. Vanzelfsprekend staat er in de terugkoppling geen medisch inhoudelijke informatie. In dit advies staan wel de beperkingen en mogelijkheden beschreven naast de te verwachten herstelduur. Tevens worden er een aantal praktische en concrete adviezen gegeven aan zowel werknemer als diens werkgever.
Bij twijfel over verzuim kan eventueel een huisbezoek worden aangevraagd. Het huisbezoek kan zowel door een lekencontroleur als de eigen bedrijfsarts verricht worden. Het beste huisbezoek is het echter het huisbezoek dat door de leidinggevende zelf wordt gedaan. Indien er twijfel is over de mate van arbeids(on)geschiktheid kan een spoedspreekuur ingepland worden bij de bedrijfsarts.
Meestal zal rond de derde verzuimweek de oproep voor het eerste spreekuur plaatsvinden. Het moment van de oproep is mede afhankelijk van de aard van de arbeidsongeschiktheid en de eerdere afspraken die gemaakt zijn met de eleidinggevende. Tijdens het
spreekuur komen de volgende zaken aan de orde:
a. Toetsing van de medische beperkingen en de restmogelijkheden.
b. Beoordeling van belastbaarheids beïnvloedende factoren zoals bijvoorbeeld privé-omstandigheden, problemem op het werk, persoonlijkheidsfactoren etc.
c. De arbeidsomstandigheden van de medewerker, eventueel gevolgd door overleg met de direct leidinggevende of een bezoek aan de werkplek.
d. De belastbaarheid en het tempo van herstel van de medewerker (prognose).
e. De mogelijkheid tot werkhervatting in eigen danwel (aangepast) passend werk.
Wij koppelen de adviezen uit het spreekuur altijd terug aan werknemer en werkgever. Een terugkoppeling vindt schriftelijk, per telefoon en/of per e-mail plaats.
Indien nodig stellen we de Probleemanalyse en Advies op. Conform de Wet Verbetering Poortwachter gebeurt uiterlijk in week 6 van de arbeidsongeschiktheid en (meestal) na een spreekuur bezoek. Wij koppelen de Probleemanalyse en het advies altijd schriftelijk/mail terug aan zowel werkgever als werknemer.
Op basis van de Probleemanalyse en Advies stellen de werknemer en de werkgever samen het Plan van Aanpak vast (uiterlijk in week 8). Hierbij kan gebruik gemaakt worden van het formulier dat meegestuurd wordt met de Probleemanalyse en Advies. Bij vervolg vragen is er meestal overleg met de bedrijfsarts.
De werkgever en de werknemer starten met het uitvoeren van het Plan van Aanpak. Waar nodig, begeleidt SMvH bedrijfsartsen hierbij. Bijvoorbeeld door de afgesproken
interventie in gang te zetten, of eventueel als casemanager.
Samen houden wij een vinger aan de pols voor wat betreft de voortgang. Dit kan gebeuren door via spreekuren regelmatig te evalueren en door vaste overleg momenten tussen werkgever en werknemer.
SMvH bedrijfsartsen legt de (medische) gegevens vast in een medisch dossier. Dit vormt uiteindelijk een vast onderdeel van het reïntegratiedossier van de medewerker.
Zodra het mogelijk is, keert de herstellende medewerker terug naar het werk. SMvH bedrijfsartsen is voorstander van een vlotte en duurzame terugkeer op de werkvloer.
Samen met de werkgever wordt bekeken hoe op een verantwoorde manier gereïntegreerd kan worden.
In zo'n 99,5% van de gevallen zal de gezamenlijke aanpak voor verzuimmanagement succesvol zijn. In een paar gevallen zal terugkeer naar werk binnen twee jaar echter niet mogelijk zijn. In dat geval krijgen werkgever, medewerker en bedrijfsarts te maken met een WIA-aanvraag.
Er volgt een WIA spreekuur voor het opmaken van het actuele oordeel en het medisch dossier ten behoeve van de WIA aanvraag. Dit verslag wordt samengevoegd met het verslag van de lijnmanager/casemanager en de voorgaande correspondentie.
Wilhelminapark 106
5041 EE TILBURG
telefoon: 013-5810222
e-mail: info@smvh.nl
Bruistensingel 200
5232 AD 's-HERTOGENBOSCH
telefoon: 013-5810222
e-mail: info@smvh.nl